مهارتهای آموزشی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 41
روشهای تدریس سنتی و متداول:
روشهای سنتی به روش هایی گفته می شود که اکثر مدارس دنیا ، در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده اند و امروزه نیز یکی از متداول ترین روشهای حاکم بر مدارس هستند. مهمترین این روشها ، روش حفظ و تکرار، سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، نمایشی ، ایفای نقش ، گردش علمی ، بحث گروهی و روش آزمایشگاهی است.
روش حفظ و تکرار از قدیمی ترین روشهای آموزشی است . محور فعالیت در این روش ، حفظ و تکرار مطالب آموزشی است . در این روش ، انضباط بسیار سخت و آمرانه است و به علاقه ، استعداد و تفاوتهای فردی شاگردان توجه نمی شود.
روش سخنرانی نیز سابقه ای طولانی دارد. اسا این روش ارائه اطلاعات شفاهی از طرف معلم و یادگیری آن از طریق گوش کردن و یادداشت برداشتن از طرف شاگرد است. در این روش معمولا معلم فعال و شاگرد پذیرنده و غیر فعال است . مراحل اجرایی این روش عبارت است از آمادگی برای سخنرانی ، مقدمه ، ارائه محتوا و جمع بندی و نتیجه گیری . در هریک از این مراحل ، مسائلی را باید مورد توجه قرار داد؛ مثلا در مرحله آمادگی ، سخنران باید از نظر تجهیزات و از لحاظ علمی و عاطفی کاملا آماده باشد. در در مقدمه ی سخنرانی ایجاد رابطه بین معلم و شاگرد ، جلب توجه شاگردان ، ایجاد انگیزش ، استفاده از پیش سازماندهنده و گرفتن پیش آزمون بسیار مهم است؛ زیرا زمینه ی لازم را برای شنیدن محتوای سخنرانی فراهم می کند . در مرحله ارائه متن و محتوای سخنرانی ، سخنران باید به جامع بودن محتوا و سازماندهی منطقی آن ، رابطه جزء با کل ، همبستگی تسلسلی مطالب ، ایجاد رابطه بین هدف و محتوا و جلب توجه مستمر شاگردان در طول سخنرانی با به کارگیری محرک های مختلف – فعالیتهای جسمی و استفاده از طنز و پرسش و پاسخ – توجه داشته باشد. در جمع بندی سخنرانی ، معلم حتی الامکان باید سعی کند از وجود شاگردان استفاده کند.
در روش پرسش و پاسخ که عده ای آنرا روش سقراطی نیز کفته اند ، معلم می کوشد با طرح سوال ، شاگردان را به تفکر و تلاش ذهنی وادار کند . این روش برای کلاس های پر جمعیت کارایی چندانی ندارد.
در روش نمایشی شاگردان از طریق دیدن، مهارت خاصی را یاد می گیرند. این روش زمانی به کارمی رود که تجهیزات و امکانات آموزشی بسیار محدود یا منحصر به فرد باشد. روش نمایشی در چهار مرحله آمادگی ، توضیح ، نمایش ، و آزمایش و سنجش اجرا می شود . البته گاهی مراحل توضیح و نمایش در هم ادغام می شوند.
روش ایفای نقش نیز یکی دیگر از روشهای سنتی است که برای تجسم عینی بعضی از موضوعات درسی به کار می رود . از ویژگی های بارز این روش ارتباط عاطفی بین ایفاگران نقش وبینندگان (شاگردان) است که در یادگیری ، بویژه یادگیری در سطوح مختلف حیطه عاطفی ، بسیار مؤثر است.
روش گردش علمی نیز از روشهای است که امروزه کاربردزیادی دارد . روش گردش علمی با توجه به مدت زمان اجرای آن به گردش علمی بسیار کوتاه مدت، گردش علمی چند ساعتی ، گردش علمی روزانه ، و گردش علمی هفتگی و ماهانه تقسیم می شود. این روش از نظر اجرا شامل سه مرحله است:
1. فعالیتهای قبل از گردش علمی ؛
2. فعالیتهای ضمن گردش علمی ؛
3. فعالیتهای بعد از گردش علمی؛
هنگام اجرای این روش توجه به نکات مهمی همچون اخذ موافقت از اداره آموزش و پرورش و والدین شاگردان ، رعایت نکات ایمنی و انطباق محل بازدید با هدفهای آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. روش گردش علمی روشی است که آموزش را ازدرون کلاس به بیرون کلاس سوق می دهد و زمینه ارتباط مدرسه با جامعه را فراهم می کند.
روش بحث گروهی روشی یکی از روشهای مؤثر آموزشی است ؛زیرا محورکار دراین روش فعالیت شاگرد است. این روش برای کلاسهای کم جمعیت قابل اجرا است. در این روش، مطالب علمی مستقیما به وسیله ی معلم در اختیار شاگردان قرار نمی گیرد. معرفی منابع توسط معلم صورت می گیرد ، اما شاگردان خود به مطالعه و جمع آوری اطلاعات می پردازند . در این روش ، علاقع و تسلط شاگرد بر محتوا بسیار مهم است. و علاوه بر کسب اطلاعات علمی ، تفکر شاگرد پرورش می یابد، توانایی اظهار نظر درجمع دراوایجاد می شود وانتقاد پذیروانتقادگر بار می آید علاوه بر این ، توانایی در مدیریت و قدرت بیان، استدلال، تحلیل و تصمیم گیری تقویت می شود . روش بحث گروهی همانند سایر روشها دارای مراحل آمادگی و برنامه ریزی و اجرا است . در مرحله آمادگی و برنامه ریزی عواملی همچون انتخاب موضوع، فراهم کردن زمینه های مشترک نحوه آرایش شبکه های ارتباطی ،ارتباط افراد و تعیین نقشها باید مورد توجه قرار گیرد . معلم باید درمرحله ی اجرا به نکاتی همچون وظایف خودش ، نحوه ی شرکت شاگردان دربحث، کنترل و هدایت بحث و، وظایف شاگردان در بحث توجه داشته باشد. روش بحث گروهی اگر به دقت انجام نشود ، موجب بدآموزی خواهد شد.
آخرین روش ، روش آزمایشگاهی یا آزمایشی است. این روش بر اصول یادگیری اکتشافی استوار است و بدین علت ، عده ای آن را جزء الگوی حل مسأله دانسته اند . د راین روش ، شاگردان از طریق آزمایش به کسب تجربه می پردازند. روش آزمایشگاهی برای دروسی مانند علوم تجربی روش بسیار مناسبی است. در این روش هدایت معلم بسیار حائزاهمیت است. قبل از شروع آزمایش توسط شاگردان ، معلم باید نحوه ی آزمایش ، نکات ایمنی و چگونگی تنظیم گزارش را به شاگردان بیاموزد . د رمواقعی که ابزارو مواد آزمایش خطرناک یا نادر است ، بهتر است معلم ، خود آزمایش را انجام دهد.
روش های جدید آموزشی
روش های آموزش انفرادی
بسیاری از روانشناسان تربیتی ومربیان آموزشی اعتقاد دارند که موقعیت یاد گیری باید چنان َسازمان دهی شود که هر شاگرد بر اساس توانای های خود به فعالیت بپردازد . برای نیل به چنین هدفی روش های آموزش انفرادی روش های بسیار مناسبی هستند؛زیرا در این نوع از روش ها ؛شاگردان بر حسب توانایی شان پیش میروندومعلم نیز وقت کمتری صرف تدریس میکند.
سایر محصولات :
مهارتهای آموزشی
مهارتهای آموزشی ...
منگنزMnManganeseمنگنزMnManganese...
منطقه گلشهرمنطقه گلشهر...
منشور ملی حقوق دانش آموزمنشور ملی حقوق دانش آموز...
منحنی های افقمنحنی های افق...
مناطق اقلیمیمناطق اقلیمی...
منابع صنایع اسلامیمنابع صنایع اسلامی...
منابع انسانی با کیفیت ؛ کلید طلایی رقابتمنابع انسانی با کیفیت...
منابع انرژی تجدید پذیر 10 صمنابع انرژی تجدید...
منابع انرژی تجدید ناپذیر 3صمنابع انرژی تجدید ناپذیر 3ص...
منابع آلودگی هوا و کاربرد پرتو فرا بنفش و ازونمنابع آلودگی هوا...
منابع آبهای زیرزمینی در جهانمنابع آبهای زیرزمینی در جهان...
منابع آبهای زیرزمینی در جهان 25صمنابع آبهای زیرزمینی...
ملاک دوست یابیملاک دوست یابی...
ملاحظات اساسی برای تهیه برنامه های اقدام اضطراریملاحظات اساسی برای تهیه برنامه های...
مکانیک خاکمکانیک خاک...
مکان در معماری3مکان در معماری3...
مقررات مربوط به بودجه 15 صمقررات مربوط به بودجه ...
مقررات مالیاتی و الزامات آن در گروه شرکتها 20 صمقررات مالیاتی و الزامات آن...
مقدمه شیشه سرامیکمقدمه شیشه سرامیک...
مقدمه حسابداری نوینمقدمه حسابداری نوین...
مقدمه ای بر بوقلمونمقدمه ای بر بوقلمون...
مقدمه ای بر بسته بندی مواد غذایی 42صمقدمه ای بر بسته بندی...
مقدمه ای بر بسته بندی مواد غذایی 42 صمقدمه ای بر بسته بندی مواد غذایی...
مقدمه ای بر بسته بندی 15صمقدمه ای بر بسته بندی...
مقایسه هزینه اثربخشی روش دیالیز با پیوند کلیه با استفاده از شاخص دالی در بیمارستان شهیدهاشمی نژادمقایسه هزینه اثربخشی روش دیالیز...
مقایسه خصوصیات پرواری و لاشه بره های نرلری بختیاریمقایسه خصوصیات پرواری...
مقایسه اثربخشی مدارس دولتی با مدارس غیر انتفاعی 5 صمقایسه اثربخشی مدارس...
مفهوم کار آفرینیمفهوم کار آفرینی...
مفهوم عدالت در حقوق 26 صمفهوم عدالت در...
مفهوم حسابرسىمفهوم حسابرسى...
مفهوم تابع 14 صمفهوم تابع 14 ص...
مفاهیم زلزله ناقص 7صمفاهیم زلزله ناقص 7ص...
مفاهیم حسابداری صنعتی 25 صمفاهیم حسابداری صنعتی...
مفاهیم اولیه حسابداری صنعتیمفاهیم اولیه حسابداری صنعتی...
مفاهیم نظری گزارشگری مالی 80مفاهیم نظری گزارشگری مالی 80...
مفاهیم اساسی هنر و تشریح جنبشهای عمدة هنریمفاهیم اساسی هنر...
مفاسدمالیپولشویی 55 صمفاسدمالیپولشویی 55 ص...
معیارهاى بودجه بندی سرمایه ای 22صمعیارهاى بودجه بندی...
معمای کروی بودن زمین 16صمعمای کروی بودن زمین 16ص...
معماهای ریاضیمعماهای ریاضی...
معماری سیستمتوزیعی مدیریتاطلاعاتبیمارستانیمعماری سیستمتوزیعی مدیریتاطلاعاتبیمارستانی...
معماری پارکینگمعماری پارکینگ...
معماری و شهرسازیمعماری و شهرسازی...
معماری مساجدمعماری مساجد...
معماری بیزانسمعماری بیزانس...
معماری اسلامیمعماری اسلامی...
معماری استادیوم های فوتبالمعماری استادیوم های فوتبال...
معماریمعماری...
معلم خلاق 17صمعلم خلاق 17ص...
پایان نامه کارشناسی ارشد --طراحی مجتمع تجاری- تفریحی با رویکرد تکنولوژی سازه***توجه : قیمت واقعی : 800000 تومانشناخت و طراحی معماری روستا -پروژه کامل روستای قلات
تاثیر اقلیم منطقه بر روی طرح و شکل ساختمان های سیستان
پروژه روستای کافی الملک
مقاله مبلمان شهری
پایان نامه کارشناسی ارشد -- طراحی مجتمع سینمایی --توجه: قیمت واقعی :800000 تومان
پایان نامه کارشناسی ارشد --طراحی مجتمع تجاری- تفریحی با رویکرد تکنولوژی سازه***توجه : قیمت واقعی : 800000 تومان
کلمات کلیدی :روش گردش علمی آمادگی برنامه ریزی توجه داشته باشد این روش گردش علمی بحث گروهی روش آزمایشگاهی است روش آموزشی است روش گردش روش بحث رحله آمادگی روش حفظ شاگردان سخنرانی آموزشی شاگرد روشهای آزمایش آموزش آمادگی یادگیری استفاده
- ۹۶/۰۹/۱۰